maandag 31 oktober 2011

Obey, Obey, Obey..!

We staan er niet bewust stil bij maar alles wat we doen, voelen of zelfs denken wordt tegenwoordig bepaald door de huidige maatschappij en media. Ik hoor je al denken "Yeah Right, ik heb mijn eigen wil", en dat is nou precies wat ik bedoel.

Laat ik eens beginnen met de huidige maatschappij: Onze maatschappij is continu in verandering. Dit is een natuurlijk verschijnsel. Een maatschappij hoort eenmaal te veranderen.
Met kleine stapjes wordt de maatschappij toleranter gemaakt voor dingen die negatief zijn voor ons. Deze veranderingen zijn zo minimaal dat we er niet stil bij staan. De snelste en efficiëntste manier om ons (onbewust) te beïnvloeden is het internet en de media. Je hebt overal toegang tot, iedereen heeft het in huis en maakt er dagelijks gebruik van.

Zijn we allemaal niet toleranter geworden als het aankomt op naaktheid en sex in de media en op het internet? Alle celebrity's hebben een kleding-allergie [al·ler·gie de; v -gieën verhoogde gevoeligheid voor bep. stoffen, die ziekteverschijnselen kunnen veroorzaken]
Je dochter van 10 zou maar fan zijn van Lady Gaga! " I Wanna Take A Ride On Ur Discostick". Hmm Okeeee...Little Monster.!

Wat dacht je van pornografie? Een jaar of 15 geleden was porno minder toegankelijk. Nu worden we er mee dood gegooid. Pop-outs van gewillige dames én toevallig uit jou regio ( Thanks for spying on me spyware)! Dankzij de frequente blootstelling aan porno verwachten mannen dat wij in bed als pornosterren sex hebben. Het ergste is dat veel vrouwen dit wellicht (onbewust) ook waar maken. Kinderen weten niet eens wat liefde is maar weten wel het verschil tussen anale, orale en vaginale sex. Alsof dat niet erg genoeg is zijn ze al op 12 jarige leeftijd sexueel actief.

Veel mensen volgen elke dag het actuele nieuws. Waar we meestal niet stil bij staan is het feit dat het nieuws ook selectief te werk gaat. Sommige items worden uitvergroot, andere juist in de doofpot gestopt. Ook valt het mij op dat er gebruik wordt gemaakt van doordachte verwoordingen, welke weer van invloed zijn op onze meningsvorming.
Een voorbeeld: PKK is een Koerdische beweging in Turkije. Ze voeren strijd om onafhankelijk van Turkije te worden en willen hun eigen stuk land. Dit heeft veel Turkse soldaten het leven gekost. De media/ het nieuws noemt de PKK een rebellenbeweging terwijl het simpelweg een terroristische beweging is. Hierdoor wordt de PKK zwaar onderschat. Als de PKK een rebellenbeweging is, dan zijn de leden van de Hamas vrijheidsstrijders!

Als we kijken naar reclame is het duidelijk wat het wil bereiken: Buy, Consume, Buy more, Consume more!
Aandacht trekken en behouden. Herkenbaarheid creëren voor snellere associaties (grote gele M/ Jazeker, de hypotheker). Alles wordt verheerlijkt en mooier/gezonder/efficiënter etc. geportretteerd ( zouden ze trouwens ook moeten toepassen op sigarettenpakjes haha).

Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat het belangrijk is om je ogen open te houden, wees kritisch, verlies jezelf niet in de mediacircus van tegenwoordig. Neem niet alles klakkeloos over. Vorm je eigen normen en waarden en laat deze niet door de media/maatschappij vormen!

"Om zichzelf in stand te houden verzint de burgerlijke maatschappij diverse soorten waanzin."  David Cooper

S.K